Bazele teoretice ale Educatiei Outdoor

Scurt Istoric

„Exista mai mult in tine decat crezi!”, era motto-ul dupa care se ghida Kurt Hahn, fondatorul primei scoli de Educatie Experientiala Outdoor – Outward Bound – in 1941. In opinia lui, societatea moderna suferea de cateva „boli”, acestea aparand ca revers negativ al evolutiei tehnologiei: declinul conditiei fizice, al spiritului de antreprenoriat, al imaginatiei, creativitatii si abilitatilor practice, al autodisciplinarii si al compasiunii interumane. Modelul educational din scoala lui Hahn putea fi sintetizat in urmatorul citat: „Consider ca principala sarcina a educatiei este sa asigure supravietuirea urmatoarelor calitati: o curiozitate inovatoare, o vointa invincibila, tenacitate in atingerea telului, lepadare de sine si deasupra tuturor: compasiune!”. In prezent Outward Bound este cea mai mare organizatie mondiala de educatie prin aventura programata, cu filiale in 35 de tari. Alaturi de ea au aparut multe altele nu mai putin importante: Project Adventure, National Outdoor Leadership Schools, Association for Experiential Education si multe altele. Outdoor Life se numara printre primele organizatii din Romania care isi propune sa urmeze modelul elaborat de pionierii Educatiei Outdoor.

Metodologie

- Format –In ce cadru invat? – Educatia pe care o primim in institutiile de invatamant clasice (Scoli, Universitati) este una de tip Formal. Programele de Educatie Outdoor se desfasoara in natura si finalitatea acestora nu o reprezinta atestarile de tipul certificatelor si diplomelor, ci schimbarile vizibile produse la nivelul comportamentului participantilor. Din acest motiv, Educatia Outdoor are un caracter Nonformal.

- Tip de invatare – Cum invat? – De cele mai multe ori educatia primita la scoala are un aspect pur teoretic (Cognitiv). Nici nu-i de mirare cand un profesor are de urmat o programa foarte incarcata si prea putin timp la dispozitie ca s-o predea la 30 de elevi de-odata. In Educatia Outdoor elevul invata totul in mod practic, activ, prin experiente personale la care mai apoi reflecta pentru a extrage invataturile. Acest mod de invatare, caracteristic Educatiei Outdoor, se numeste ExperientialInveti cu creierul, mainile si inima!

Un vechi proverb chinezesc accentueaza eficienta Educatiei Experientiale:
Ce aud – Uit, Ce vad – Imi amintesc, Ce fac – Inteleg”.
Un studiu mai modern spune ca:
Ne amintim 20 % din ceea ce auzim, 30 % din ceea ce vedem si 90 % din ceea ce facem.”

Ciclul invatarii experientiale a fost studiat si schitat de David Kolb:

Procesul Educatiei Outdoor poate fi sintetizat in urmatoarea fraza:
Participantul este plasat intr-un mediu fizic si social unic, mai apoi primeste un set de provocari si probleme care intr-o prima faza duc la aparitia stresului, insa mai apoi, prin perseverenta, abilitati si competente invatate, acestea sunt rezolvate, acest fapt determinand autocunoasterea si dezvoltarea personalitatii.

- Obiective – Ce invat? – Educatia Outdoor se adreseaza tuturor celor trei nivele de invatare: nivelul acumularilor de cunostinte (Cognitiv), nivelul deprinderilor fizice (Motric) si cel al individualizarii unor trasaturi de comportament (Afectiv).

In functie de activitatile alese, obiectivele unui program de Educatie Outdoor pot face parte din oricare aceste trei categorii. Astfel, elevii pot invata mai multe lucruri despre:
- mediul inconjurator in care ne desfasuram activitatea, relatiile dintre componentele acestuia si cum pot sa-si aduca aportul la protectia lui;
- propria persoana, propriile limite si cum le pot depasi;
- comunicarea si colaborarea eficace in cadrul unui grup;
-notiuni elementare in sporturi montane (alpinism, trekking, mountainbike, ski, snowboard, orientare, tir cu arcul, parapanta, etc)

Scopul urmarit de instructorii outdoor in discutiile de la finalul unei activitati -Debriefing- este de a dezvolta personalitatea fiecarui elev intr-unul din urmatoarele domenii:

Concluzie

- Ce este totusi Educatia Outdoor? – In sens larg am putea spune ca Educatia Outdoor reprezinta procesul educational, indiferent de subiectul predat/invatat, care are loc intr-un cadru natural.

Sensul restrans si mult mai corect specifica faptul ca Educatia Outdoor reprezinta suma actiunilor intreprinse de personalul calificat (traineri, formatori, profesori, instructori), intr-un mediu natural/salbatic, folosind metode experientiale, pentru a produce schimbari la nivelul abilitatilor fizice, intra si interpersonale si al comportamentului fata de mediu, in randul participantilor.

Schita de mai jos prezinta fidel ramurile actuale ale Educatiei Outdoor si obiectivele principale urmarite de acestea:

Dintre ramurile prezentate mai sus, in programele Outdoor Life predomina Educatia prin Aventura.